Fuglekunnskap:

Ornitologi på skolebenken

På Lofoten folkehøgskole i Kabelvåg blir ornitologi innført som eget valgfag fra neste skoleår. John Stenersen, som er en ledende skikkelse innen fuglemiljøet i Nord-Norge, er lærer ved skolen. Han har merket en økende interesse for ornitologi blant elevene.

Av Magne Myklebust

Publisert 09.04.2010

Det blir stadig mer populært å studere ornitologi på høgskolenivå. Det vil komme en artikkel om kurset Fuglekjennskap ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) i Vår Fuglefauna 2-2010. Dette bladet får medlemmene i postkassen i midten av juni. Også andre steder begynner man å merke økende interesse for fuglestudier på skolebenken. På Lofoten folkehøgskole i Kabelvåg kan lærer og NOF-medlem John Stenersen fortelle at det blir mulig å ta ornitologi som valgfag neste skoleår.

John sier at «om lag 10 % av hvert ungdomskull tar ett år på folkehøgskole. Mange av dem søker naturrelaterte opplevelser. Hos oss har vi friluftsliv og foto som linjefag, og her står vårt forhold til naturen i sentrum. Forelesninger som kommer inn på biologi og økologi blir alltid godt mottatt».

Nå vil han innføre ornitologi som eget valgfag. Valgfagene er korte intensivkurs som går ved siden av de etablerte linjefagene ved skolen.

«Det vil bli en innføring i praktisk fuglekikking, der bl.a. rapportering gjennom Artsobservasjoner vil stå i fokus. En utfordring er at kurstiden for valgfagene ligger i den mørke tida på vinteren. Men vi vil legge opp til at kurset har en teoretisk del vinterstid som suppleres med ekskursjoner høst og vår».

Lofoten folkehøgskole setter fokus på miljø, ikke minst gjennom Fokus mot Nord – en uke der det blir fokus på miljøutfordringer, energipolitikk, ressurforvaltning og geopolitikk på Nordkalotten. Derfor føyer naturfaglige tema seg godt inn i skolens profil.

John Stenersen, som er en profilert naturfotograf med flere bokutgivelser bak seg, har til daglig ansvar for naturfotolinja ved skolen. Hvert år i april resier fotolinjene på studietur til Polen, og i år vil naturfoto prøve ut en ny reiserute. Fem dager skal tilbringes i de fantastiske nasjonalparkene Bialowieski og Biebrzanski, kjent for sitt rike fugleliv og urskoger med den siste stammen av europeisk bison.

«Dette blir en fantastisk spennende tur til en av kontinentets siste villmarker, som vil by på det beste både for dedikerte fuglekikkere og naturfotografer med landskap og fauna i søkeren».

NOF registrerer med glede det økte studietilbudet innenfor ornitologi ved HiNT og Lofoten folkehøgskole. Vi krysser fingrene for at andre høgskoler også vil følge det gode eksempelet til de to nevnte skolene.

Les mer om Lofoten folkehøgskole