Forsiden
Du er her: Forsiden > Organisasjonen > To vellykede augustturer!
  Siste nytt    Om oss    Bli medlem    Tillitsvalgte    Lokallag    Kalender    Tidsskrift    Kontakt oss

To vellykede augustturer!

Av Helge Venaas (29.08.2019)

Rovfuglturen til Løddesøl var tilbake på programmet igjen i år og lokket 25 fuglevenner ut i det vakre været. Like fint var det noen dager ettter da 10 deltakere ble med på den tradisjonsrike turen til Tromlingene.

Fuglekikkere på Tromlingne

På yttersida av Tromlingene er utsikten over havet upåklagelig! (Opphavsrett: Mette Berg Nielsen) Større bilde

tornskate

Vaktsomme blikk over jordene på Løddesøl! (Opphavsrett: Mette Berg Nielsen) Større bilde

Tornskate

Tornskaten lot seg villig fotografere! (Opphavsrett: Mette Berg Nielsen) Større bilde

Rune Skåland var turleder da 25 fuglevenner møtte opp på Løddesøl for å se etter rovfugl. Med Nidelva, sivområder og langstrakte og breie jorder omkranset av skogkledde heier, ligger alt til rette for småfuglflokker på høsttrekk, og dermed også for rovfuglene. På den tre timer lange turen ble tårnfalk, myrhauk, hundrevis av svaler, en enkeltbekkasin, flere vaktler m.m. observert.

På Tromlingene-turen 25. august ledet Mette Berg Nielsen og Tore Gryting Andersen an på en runde som resulterte i 41 forskjellige arter for de 10 oppmøtte. Som vanlig var det både folk som var der for første gang og som hadde vært med mange ganger før. Øya er svært variert med svaberg, rullesteinstrender, mudderstrender, jorder, skog, ferskvann m.m. og den lokker til seg både vadefugler, småfugler og rovfugler på trekk - og fuglekikkere! Blant artene som ble observert var tundrasnipe, fiskeørn og en særs fotogen ung tornskate.

Neste høydepunkt på høstprogrammet er medlemstur til Lista 13.-15. september, men stikk også gjerne innom Gulrotfestivalen på Bjellandstrand gård 1. september, for det står Tore Gryting Andersen og Helge Venaas på stand for å vise hva vi holder på med i foreninga.