Forsiden
Du er her: Forsiden > Organisasjonen > NOF Sør-Trøndelag
  Siste nytt    Om oss    Bli medlem    Tillitsvalgte    Lokallag    Kalender    Tidsskrift    Kontakt oss

NOF Sør-Trøndelag

NOF logo

Større bilde

Velkommen til nettsidene for NOF avdeling Sør-Trøndelag!

Vi er en forening for fugl og fuglevern og fungerer som et bindeledd for alle fugleinteresserte i fylket. Aktiviteten blandt medlemmene våre er organisert gjennom fem lokallag og sammen med NOF Nord-Trøndelag utgir vi tidsskriftet Trøndersk Natur, norges flotteste fylkestidsskrift for fugl. På disse sidene finner du nyhetsstoff, oversikt over arrangementer og kontaktinformasjon.

Sjekk ut kalenderen vår og bli med på tur da vel!

Besøk og LIK oss også på Facebook.

Dagens observasjoner

Gå til artsobservasjoner.no

Siste nytt

NOF logoParkering ved Gaulosen/Øysand (24.09.2017)

Parkeringsoblat for Gaulosen/Øysand 2017-2018 er nå tilgjengelig.

Reirunge stærFuglekassetur på Ringve 31. Mai (11.08.2017)

To måneder etter at nye fuglekasser ble hengt opp i Ringve botaniske hage var Otto Frengen tilbake, for sammen med et førti-talls interesserte, å sjekke resultatet. Det vil si, Otto hadde allerede vært på farten og inspisert kassene så han visste hva han ville vise oss.

Barnas store fjæredagBarnas Store Fjæredag i Rotvollfjæra (05.06.2017)

Lørdag 6. mai var NOF tilstede med tre representanter på Barnas Store Fjæredag. Både små og store besøkende fikk mulighet til å kikke i teleskopet etter spennende fugl på sjøen, og være med å ringmerke småfugl. Vi bidro også med masse fuglekunnskap og informasjon om NOFs arbeide.

Fuglenes dagFuglenes dag den 28. mai ved Baklidammen (04.06.2017)

I Trondheim ble dette årlige arrangementet markert med stand på Baklidammen, i regi av den lokale avdelingen av Norsk ornitologisk forening.

NOFHøringsuttalelse forvaltningsplan Gaulosen marine verneområde (02.06.2017)

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har sendt ut forvaltningsplanen for Gaulosen marine verneområde på høring. Norsk Ornitologisk Forening (NOF) foreslår slik som tidligere presisert at det taes inn bevaringsmål for fugl i området og at det utarbeides en plan for langsiktig overvåking av fuglenes bruk av området. Det marine verneområdet er svært viktig for fugler. Utvikling av fuglebestander anses å være en god generell indikator på økosystemets tilstand da fugler responderer på ulike trusler og representerer ulike nivåer i næringskjeden.

Les hele høringsuttalelsen her
TemmincksnipeSiste rest av Orkladeltaet må bevares (27.04.2017)

Store deler av Orkladeltaet i Sør-Trøndelag er utbygd, men områdene på vestsida av elveutløpet innehar fortsatt store verdier for naturmangfoldet. NOF ber derfor om at all utfylling og opparbeiding av bakarealer stanses umiddelbart, og at det settes i gang en prosess for vern av hele våtmarksområdet vest for Orklas utløp.

Nyhetsarkiv