BirdLife Telemark

Fuglefaunaen i Børsesjø. Vannrikse

Børsesjø naturreservat i Skien er et rikt vårtamarksområde omslynget av et bredt takrørbelte. Sjøen ligger strategisk til i trekkruta for mange fugler, og for rovfugl som hekker i skog, åser og fjell i nærheten, er sjøen et viktig matfat. Dette er også hekkeområde for mange fugler, både vannfugl, rovfugl og småfugl.

Av Runa Bergby

Publisert 09.12.2016

Litt fakta om vannriksa

Vannriksa høres oftere enn den ses; en grisehylliknende og gryntende lyd høres ofte fra den tette takrørskogen, eller noen metalliske "glypp-glypp-glypp".

Fuglen lever et skjult og tilbaketrukket liv i bunnen av takrørskogene, hvor den spiser innsekter og småkryp, men også planter. Den er så å si alltetende.

Vannriksa er en ganske sjelden fugl hos oss, og Norge ligger helt nord i dens ubredningsområde. Fuglen holder til i stort sett bare kystnære strøk fra Østfold til Møre og Romsdal, i brakkvann og ferskvann. De fleste vannrikser trekker til Vest- og Sør-Europa, men noen velger å overvintre, og i Børsesjø kan man høre og se fuglen hele året. Vannriksa er egentlig ganske var for kulde, og er avhengig av litt åpent vann. Derfor kan vinteren være en utfordring.

Børsesjø er en grunn innsjø og fryser igjen ganske raskt når kulda setter inn. Bekken/elva Leirkup (som renner ut fra sjøen, og nesten aldri fryser helt igjen), er redningen for vannriksa.  Når isen legger seg et lite stykke nedover bekken, kan fuglen f.eks. ses ved kulpene under Sneltvedbrua.
Ser du spor og avtrykk etter lange tær på isen/snøen, er det temmelig sikkert vannriksa som har vært ute på spassertur.

Hekkeforhold

Vannriksa er bare ett år når den hekker første gang, og de danner par for en sesong av gangen. Hunnen legger mellom 6-11 egg, og disse ruges av både hunnen og hannen. Reiret ligger skjult i bunnen av takrørskogen, men ofte i nærheten av en åpning til sjøen. Eggene ruges i ca 20 døgn, og ungene er flygedyktige etter ca 20-30 dager. Vannriksene kan forsøke seg på to kull i løpet av sesongen. Siden fuglene lever såpass skjult vites ikke hvor mange par som hekker i Børsesjø. Totalt i Norge regner man med at det hekker mellom 70-170 par.

Er du i fugletårnet i juli og utover, kan du være heldig å se sorte små nøster pile forbi åpningen foran tårnet.
I det siste (når vi skriver desember) er voksne vannrikser sett flygenden fra den ene sivkanten til den andre, og er du tålmodig  kan du være heldig å se fuglen bevege seg ut av takrørskogen, og ut på isen.

Kilder:
Fonstad, Tore, Gensbøl, Benny og Gunther, Morten (2010), Aschehougs store Fuglebok, Aschehoug & Co, Oslo.

Svennson, Lars, Ree, Viggo (2011), Gyldendals store Fugleguide, Gyldendal Norsk Forlag ASA, Oslo.

Vannrikse