Forsiden
Du er her: Forsiden > Organisasjonen > En dokumentert hybrid mellom rørsanger og myrsanger

En dokumentert hybrid mellom rørsanger og myrsanger

Av Terje Lislevand (31.07.2013)

En ny artikkel i NOFs fagtidsskrift Ornis Norvegica beskriver en hybrid mellom rørsanger og myrsanger fra Østensjøvannet i Oslo. Både utseende, sang og habitatet der fuglen holdt til er grundig beskrevet. Dette er første gang denne hybriden er dokumentert ved hjelp av DNA-analyser.

Hybrid myrsanger x rørsanger

Slik ser den ut, hybriden mellom myrsanger og rørsanger som hadde tilhold ved Østensjøvannet i Oslo sommeren 2011. (Opphavsrett: Andreas Otterbeck) Større bilde

I en artikkel som nylig ble publisert i NOFs fagtidsskrift Ornis Norvegica, beskriver Andreas Otterbeck og kolleger en hybrid mellom rørsanger og myrsanger fra Østensjøvannet i Oslo.

Fuglen, som var en hann, ble oppdaget sommeren 2011, og i artikkelen beskriver forfatterne både utseende, sang og habitatet der fuglen holdt til. En blodprøve ble også tatt av fuglen, og DNA-analyser viste at moren var en rørsanger og faren en myrsanger. Selve rapporten er supplert med to lydfiler med opptak av fuglens sang.

Dette er første gang en hybrid mellom rørsanger og myrsanger er dokumentert ved hjelp av DNA-analyser. Forfatterne foreslår at grundige rapporter som dette, der både sang og habitatvalg til hybriden beskrives, kan være med på å øke forståelsen for hvordan disse egenskapene utvikler seg hos fuglehybrider.

Les mer i Ornis Norvegica