Organisasjonen:

Julian Bell la inn fugleobservasjon nr. 750 000!

Fuglemodulen i Artsobservasjoner passerte i natt 750 000 plott. Jubileumsplottet ble 10 gråspurv fra Herdla, og rapportør er Julian Bell. For Artsobservasjoner totalt vil milliongrensen bli brutt i slutten av måneden. Vi oppfordrer alle fuglekikkere til å bidra sterkt framover slik at plott nr. 1 000 000 blir en fugl!

Av Morten Ree

Publisert 17.11.2008

Det er en glede å se hvordan det ornitologiske miljø har respondert på lanseringen av Artsobservasjoner. Vi bidrar med 80 % av alle observasjoner som legges i basen! Den neste utfordringen er om vi kan klare en million fugleplott innen nyttår! Vi har en stor del av æren for at dette har blitt en suksess for Artsdatabanken, og det totale antall observasjoner i basen for alle organismegrupper vil mest sannsynlig passere en million i slutten av november. I følge Artsdatabanken vil dette få en solid markering i media samt en verdig premiering. Stå derfor på kjære fuglevenner - så satser vi på at også dette jubilèet blir markert med en fugleobservasjon! Her kan nevnes at basens registrering nummer 900 000 totalt ble en svarttrost lagt inn av Terje Hansen fra Bergen. Med tanke på at Rune Voie la inn forrige jubilemsplott, nummer 500 000, så må man si at hordalendingene virkelig markerer seg!

Julian Bell (39) fra Øygarden utenfor Bergen, som la inn plott nummer 750 000, vil NOF honorere med en bokpremie fra Natur og Fritid AS. Julian er en av de absolutt største bidragsytere til observasjoner i fuglebasen, hele 43 170 plott har han registrert per i dag. Kun listerværingen Tor Audun Olsen (bosatt i Stavanger) er foran.

Julian er født og oppvokst i England. Han ble i ung alder fugleinteressert, og tilbrakte mye tid i felten på å registrere fugler i sitt hjemland. Denne hobbyen tok han også med seg da han flyttet til Norge i 1995. Han beskriver seg selv som først og fremst som en typisk feltornitolog, og har ikke et så aktivt forhold til foreningsdriften av NOF. Lokalt stiller han imidlertid ofte opp som guide på fugleturer. Julians hovedinteresse er fugletrekk og sjøfugl. Våren 2006 registrerte han fugletrekket utenfor Skogsøy i Øygarden sammenhengende 5-6 timer daglig i 2,5 måneder. Resultater fra hans tellinger og annet fuglestoff finner du på hans hjemmeside.

Gråspurv