Forsiden
Du er her: Forsiden

Bli medlem av NOF

Siste nytt

KjøttmeisOppsummering av Hagefugltellingen 2017 (10.02.2017)

Den 10. Hagefugltellingen er over, og vi ønsker å sende en stor takk til alle tellerne for innsatsen. Den milde vinteren har ført til at det aldri før har blitt registrert så få fugler per hage som i år. Samtidig er det verdt å merke seg at noen arters forekomst ikke bare styres av årets vinterklima.

linerleJordbruksmeldingen glemmer fuglene (09.02.2017)

I mars skal Stortinget behandle regjeringens jordbruksmelding. Norge og Europa står overfor et veiskille. Skal ønske om en effektiv og internasjonal konkurransedyktig matproduksjon dominere målene for sektoren, eller skal vi ha et landbruk som også tar hensyn til naturverdier og fugleliv?

TjeldTjelden - fjæras skravlebøtte (02.02.2017)

I dag markerer vi verdens våtmarksdag, og det er ingen ubetydelighet vi feirer. For mennesket er sunne og mest mulig intakte våtmarker en avgjørende ressurs. Vannrensing, vannregulering, matproduksjon og karbonlagring er blant økosystemtjenestene de leverer, for ikke å glemme gode naturopplevelser. For den folkekjære tjelden er våtmarksområdene i fjæra mest av alt et gedigent matfat.

TaksvalekasseBygg reir til taksvalen! (01.02.2017)

Taksvalen er Årets fugl i 2017. Ønsker du å få den til å hekke i nærheten av der du bor, kan et alternativ være å henge opp spesiallagde fuglekasser for arten. Disse kan kjøpes hos naturogfritid.no, eller du kan lage dem selv. Her presenteres en oppskrift på hvordan du kan lage dine egne taksvalekasser.

SanglerkeMot en bedre fremtid for Europas fugler? (31.01.2017)

EUs jordbrukspolitikk trenger en ny kurs. Det mener Birdlife International, som krever en kraftig omlegging i subsidiebruken til fordel for et mer miljøvennlig jordbruk. Ikke bare er det nødvendig for å sikre et rikt mangfold av planter, insekter, fugler og andre dyr i det europeiske kulturlandskapet, men også for å legge til rette for sikker matproduksjon i samspill med økosystemene.

StjertmeisBli med på Hagefugltellingen (28.01.2017)

Fra øst har det kommet flokker med den flotte stjertmeisa til glede for mange som mater fugler. Siste helg i januar skal både stjertmeis og alle de andre fuglene ved hus og hage telles. Sørg for å ha mye variert mat tilgjengelig på din fôringsplass, og registrer deg som deltaker i perioden 21. januar til 5. februar.

LundeFjerde runde av Fotonøtta i 2016 (27.01.2017)

Det begynner å bli alvor med tanke på å kåre en sammenlagtvinner i Fotonøtta! Det er mange i toppen – men står én igjen etter den fjerde og siste runden? Eller må vi på nytt gå for ekstrarunder på våre nettsider? Det avgjør bildene nedenfor, og det er noen få dager igjen til svarfristen. Lykke til!