Forsiden
Du er her: Forsiden

Siste nytt

RødstilkHeis flagget, det er verdens våtmarksdag! (02.02.2016)

Ramsarkonvensjonen ble etablert i 1971 i Ramsar, Iran på datoen 2. februar. Per dags dato har vi 63 områder i Norge som er utpekt som Ramsarområder. Men vi har også behov for en god forvaltning av andre våtmarker. Handlingsplanen for naturmangfold «Natur for livet» gir grunn til håp om bedre forvaltning av Norges våtmarker, selv om det er en god vei til konkret handling.

BlåmeisForeløpige resultater fra Hagefugltellingen (01.02.2016)

Vi er ferdig med hovedhelga i Hagefugltellingen, men du kan registrere fugler fram til søndag 7. februar. Så langt i årets telling må det sies å ha vært lite fugler. Den dårlige hekkesesongen for meisene i 2015 gir utslag i Hagefugltellingen. Grønnfinken ser derimot ut til å få en etterlengtet opptur!

KongeørnKongeørn, sau og tamrein: hva er virkeligheten? (29.01.2016)

Det finnes overhodet ikke faglig grunnlag for å endre dagens forvaltning av kongeørn i Norge. Det er NOFs klokkeklare standpunkt, som får bred støtte i en fersk rapport fra Miljødirektoratet. Færre kongeørn i norsk natur vil ikke medføre en merkbar nedgang i tap av sau og tamrein, slik det hevdes fra næringshold og enkelte politikere.

FacebookFølg oss på Facebook (29.01.2016)

På vår facebookside kan du holde deg oppdatert på alt som har med fugler å gjøre. Her legges det ut mengder med bilder, nyheter og synspunkter nesten daglig. Vi vil gjerne at du også poster dine bilder og opplevelser hos oss, og har du spørsmål svarer vi gjerne.

1 poeng Fotonøtta Vår Fuglefauna 4-2015Fjerde runde av Fotonøtta i 2015 (28.01.2016)

Fjerde og siste runde av Fotonøtta i 2015 har svarfrist 1. februar. En del har allerede avgitt svar, vel vitende om mulighetene for å vinne en kvalitetskikkert. Send inn ditt svar på e-post til vf@birdlife.no, og bli med i kampen om hovedpremien: en Swarovski CL Companion 8 x 30.

Les mer (PDF)
NOF logoKom med forslag til de som bør hedres med NOFs priser! (27.01.2016)

Hvem blir Årets fossekall 2016? Og hvem får fuglevernprisen? Dine innspill er ønsket! Prisene skal deles ut på årsmøtet i slutten av april, og forslag til kandidater skal sendes inn til NOF innen 1. februar. De som gjør en betydelig innsats for foreningen og fuglevernet skal hedres!

KjøttmeisHagefugltellingen i hele Norden helga 30.-31. januar (21.01.2016)

Hagefugltellingen nærmer seg med stormskritt! Vinteren har for alvor gjort sitt inntog med kulde og snøfall over hele landet, og fuglene søker til hagene på leting etter mat. Er kjøttmeis fortsatt vår vanligste vinterfugl etter fjorårets dårlige hekkesesong? Slike spørsmål kan nettopp du hjelpe oss med å besvare!