Forsiden
Du er her: Forsiden

Hagefugltelling 2015

Siste nytt

HavelleÅrets fugl er havelle (26.01.2015)

Situasjonen for den vakre havella er bekymringsfull. Både hekkebestanden og vinterbestanden i Norge og i Nord-Europa forøvrige har blitt redusert. For å kunne få en bedre oversikt over artens utbredelse og status i Norge har NOF valgt havelle som «Årets Fugl» i 2015.

Ærfugl hannÆrfuglen studeres i Vest-Agder (15.01.2015)

Ærfuglen sliter med å opprettholde hekkebestanden langs Vest-Agders kyst. Blant annet så er hekkebestanden i et overvåkingsområde i Farsund halvert bare i løpet av det siste tiåret. Nå tas nye metoder i bruk for å forsøke å finne ut mer om ærfuglen og årsakene til bestandsnedgangen.

Grønnsisik hannBli med på Hagefugltellingen! (15.01.2015)

Da er det nok en gang klart for å telle fuglene ved fôringsplassen. Helga 24. - 25. januar er det Hagefugltelling over hele Norden. For å få med folk som er opptatt den aktuelle helgen samt skoler og barnehager, er det mulig å telle en gang i tidsrommet 17. januar til 1. februar. Slår vi rekorden på 7 000 fôringsplasser i år?

SjøorreLys framtid for fugletrekket over Siragrunnen! (14.01.2015)

NOF synes det er svært gledelig at NVE i går sa nei til Siragrunnen vindkraftverk på grensen mellom Vest-Agder og Rogaland. Et omfattende fugletrekk går gjennom området. NOF har vært svært kritiske til dette planlagte vindkraftverket, som vi mener ville hatt store negative konsekvenser spesielt for trekkende fugler.

Logo Friluftslivets ÅrNOF deltok på åpningen av Friluftslivets År (14.01.2015)

Tirsdag 13. januar var det storstilt åpning av Friluftslivets År. NOF deltok på åpningen i Tøyenparken i Oslo, der fuglekunnskap og fuglekikking fenget både barn og voksne. Friluftslivets År er en ypperlig mulighet for NOFs fylkesavdelinger og lokallag til å vise fram hvilke naturperler og spennende opplevelser som skjuler seg i lokalmiljøet.

1-poeng Fotonøtta Vår Fuglefauna 4-2014Fjerde runde av Fotonøtta i 2014 (13.01.2015)

Fjerde og siste runde av Fotonøtta i 2014 har svarfrist 1. februar. Ganske mange har allerede avgitt svar, vel vitende om mulighetene for å vinne en kvalitetskikkert. Send inn ditt svar på e-post til vf@birdlife.no, og bli med i kampen om hovedpremien: en Swarovski CL Companion 8 x 30.

Les mer (PDF)
SangsvaneInternasjonal svanetelling 2015 (07.01.2015)

Hvert femte år gjennomføres organiserte tellinger av sangsvane og dvergsvane i Europa. Helga 17.-18. januar er det på nytt klart for svanetelling. Det er Wetlands International og Verdens naturvernunion (IUCN) som organiserer prosjektet, og hensikten er å se på endringer i utbredelse, habitatbruk og hekkesuksess.