Forsiden
Du er her: Forsiden

Siste nytt

25 år jubileumslogo for Lista FuglestasjonFlott jubileum for Lista Fuglestasjon! (31.08.2015)

Jubileumshelga til Lista Fuglestasjon ble en udiskutabel suksess. Værgudene viste seg fra sin beste side og skapte den ramme som arrangørene ønsket seg. En hektisk helg inneholdt åpningsseremoni for Slevdalsvannet friluftsamfi, fuglepub med quiz, Lista Bird Race, utstilling av fuglekunst, omvisning ved Lista Fuglestasjon, jubileumsmiddag og mye mer!

SundtoftEt nyrestaurert Slevdalsvann innledet jubileumshelga til Lista fuglestasjon (28.08.2015)

Lista fuglestasjons jubileumshelg ble i dag innledet ved at klima- og miljøminister Tine Sundtoft offisielt åpnet uteauditorium og observasjonstårn ved det nyrestaurerte Slevdalsvann naturreservat. Den gjengrodde våtmarken har i løpet av det siste året blitt betydelig restaurert ved at vannspeilet har blitt åpnet.

DverggåsRekordproduksjon hos dverggåsa i år! (27.08.2015)

Den siste uken av august kom med en gledelig overraskelse til NOFs dverggåsprosjekt som overvåker trekkforløpet og årsproduksjonen hos den lille og kritisk truete fennoskandiske dverggåsbestanden. For arten som nesten utelukkende hekker i Finnmark er det i disse dager registrert et rekordstort antall familiegrupper, med til sammen 73 årsunger i indre deler av Porsanger.

BieterEnormt omfang av ulovlig jakt og fangst rundt Middelhavet (21.08.2015)

BirdLife International presenterte i dag sin rapport over omfanget av ulovlig jakt og fangst i landene rundt Middelhavet. Hvert år drepes om lag 25 millioner fugler ulovlig i regionen. Mange av våre trekkfugler er blant artene som rammes: bokfink, munk, vaktel og måltrost er de artene det drepes mest av.

SteinskvettDet nærmer seg jubileumshelga til Lista Fuglestasjon! (18.08.2015)

Lista Fuglestasjon er 25 år, og helga 28.-30. august blir det storstilt markering av jubileet på Lista. Det er laget et spennende program for både den viderekomne og nybegynneren. Alle er hjertelig velkommen til å delta på arrangementet. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft har meldt sin ankomst – ta turen du også!

FjellmyrløperEndringer på Norgeslisten (13.08.2015)

AERC TAC har nylig publisert nye taksonomiske anbefalinger for fuglearter påtruffet i Vestpalearktis. Ettersom NSKF følger anbefalingene til AERC TAC er den offisielle listen over arter og underarter påtruffet i Norge nå oppdatert i henhold til disse anbefalingene. I tillegg er listen oppdatert med antall funn av «NSKF-arter» frem til og med 2014 og et par feil er rettet opp.

1 poeng Fotonøtta Vår Fuglefauna 2-2015Andre runde av Fotonøtta i 2015 (12.08.2015)

Andre runde av Fotonøtta i 2015 har svarfrist 15. august. Det er fortsatt muligheter for alle til å hevde seg i årets konkurranse! Send inn ditt svar på e-post til vf@birdlife.no, og bli med i kampen om kikkerten! I år er det en Swarovski CL Companion 8 x 30 som er hovedpremien.

Les mer (PDF)