Forsiden
Du er her: Forsiden > Fuglekunnskap > Norske navn på verdens fugler

Norske navn på verdens fugler

Søk    NNKF    Om listen
Østempid (Empidonax virescens) Foto: Oddvin Lund

Her finner du offisielle navn på alle verdens fuglearter. Navnelisten er utarbeidet av Norsk navnekomité for fugl (NNKF). Filene er i dag kun nedlastbare som regneark. Den gamle søkemotoren er lukket inntil videre, men skal oppdateres og publiseres på ny i 2018.

• Verdensliste (Excel)
  • Verdensliste- kun artsnavn (Excel)

• Nyheter fra NNKF

Nye norske fuglenavn (21.12.2017)

Norsk navnekomité for fugl (NNKF) har nylig laget en oppdatert global navneliste med systematikk i henhold til Clements nyeste oppdatering (per aug. 2017). I tillegg presenterer NNKF nå norske fuglenavn på systematikklistene til andre referanser slik som IOC og AERC TAC-systematikk. Oversikt over fuglenavn på holarktiske arter presenteres her i to tabeller.

Norske navn på sultanhønekomplekset (22.11.2016)

Sultanhøne har tradisjonelt vært inndelt i en rekke underarter med påfallende store og lett identifiserbare fargeforskjeller. Arten står oppført på «Norgeslista» etter to funn i henholdsvis på Jæren og i Østensjøvannet høsten 1923, og, det er derfor passende å informere om navneendringer i komplekset.

Rødstrupesanger – én eller tre arter? (23.10.2014)

Rødstrupesanger (Sylvia cantillans) har de siste årene vært gjenstand for omfattende taksonomiske diskusjoner. Tradisjonelt har dette vært ansett som én art med fire underarter. I nye studier av morfologi, lyd, DNA og utbredelse publisert i 2013 foreslår imidlertid Lars Svensson en splitting til tre «nye» arter med totalt fem underarter.

Endringer i norske navn på fuglearter i Vest-Palearktis (07.08.2014)

De siste årene har det skjedd en rekke endringer i systematikk som har gjort det nødvendig for Norsk Navnekomité for fugl (NNKF) å justere eller gi norske navn. Som en forsmak på en ny verdensliste presenteres her de endringer i navn som er gjort for arter som opptrer i Vest-Palearktis (VP).

Norske fuglenavn på høring (17.02.2009)

Norske dyr og planter skal få navn. Det høres kanskje merkelig ut, men det er faktisk mange dyr og planter som ikke har offisielle norske navn. Gjennom en omfattende prosess skal nå mange av dyre- og plantegruppene i Norge navngis. Du kan også si din mening om norske fuglenavn!