Organisasjonen:

Maskerikse – ny art for Norge

Lørdag 10. juni ble den nord-amerikanske arten maskerikse funnet i et lite, isolert sumpområde mellom Grindholmen og Nordre Ovensbukt i Råde, Østfold. Dette var første funn av arten i Norge. Fuglen sang svært aktivt, så fugleinteresserte fra fjern og nær fikk oppleve dens karakteristiske «ker-weeh»-lyd i vakker østfoldnatur.

Av Bjørn Penk

Publisert 22.06.2017

Maskerikse (Porzana carolina) har lenge vært en art de fleste sjeldenhetsinteresserte fuglekikkere i Norge har ønsket å oppleve innenfor våre grenser, og i mangel av norske funn har flere nordmenn besøkt Sverige for å observere fuglen der. Svenskene har hatt besøk av maskeriksen ved flere anledninger (alle funn nær norskegrensen), men nyeste observasjon er så lenge siden som juli 1987. Derfor var det Norge som måtte stå for vertskap da interesserte svensker og noen dansker kjørte nordover for å lytte etter den celebre gjesten.

Ubestemt i begynnelsen

Fuglen ble først oppdaget av de unge fuglekikkerne, Bjørn og Noah Penk (på 17 og 14 år), før Hans Petter Rømme og Thomas Nielsen fikk høre fuglen rett etter oppdagelse. De fire var ute på nattsangertur, og hadde stoppet tilfeldig langs veien i håp om å finne noen av Østfolds nattaktive spesialiteter. Først ble selve bukta sjekket, men siden klokken var elleve, lå solen såpass lavt at observasjonskvaliteten var dårlig. Noen få fugler på vannet pluss et par syngende myrsangere i vegetasjonen ble registrert. Femten minutter senere sto alle fire og lyttet til en nyoppdaget lyd som vi ikke klarte å plassere til art. Forslagene gikk innom flere riksearter, samt noen andre vannfugler. Den svært aktive sangen stemte liksom ikke med noe vi var kjent med, men virket som en bisarr blanding av flere kjente lyder. Atypisk myrrikse og åkerrikse hunn ble nevnt, og på et tidspunkt ble også ugler foreslått. «Tenk om det er maskerikse da, Bjørn», sa Noah tankefullt mens observatørene lyttet, men det til dels spøkefulle forslaget ble fort borte blant de andre «mer sannsynlige» artene. Etter en stund fikk Bjørn ideen om å ta opp fuglen på video, for å spørre det større publikum på sosiale medier om støtte. Her kom det umiddelbart inn forslag, og etter at innlegget hadde ligget ute i to dager, hadde forslagene variert mellom rundt 20 forskjellige arter. Da ingen hadde noen flere forslag, og fuglen forble uidentifisert, ble Bjørn anbefalt å legge ut opptaket på den svenske fugleidentifikasjonssiden «Artbestämning av Fåglar» sent om kvelden mandag 12. juni. Nesten umiddelbart begynte kommentarene å strømme på. Da observatørene våknet neste morgen var telefonene varme av meldinger, varsler og oppdateringer. Etter en kjapp sjekk på Facebook, gikk det opp for dem at fuglen de hadde funnet og tatt opp på lyd, var bekreftet å være den ekstremt sjeldne amerikanske arten maskerikse – en ny art for Norge!

Tallrik på andre siden av «dammen»

Maskeriksen er en tallrik trekkfugl på den vestlige halvkule. Den hekker i fuktige sumpområder i det sørlige Nord-Amerika, helt nord til store, kanadiske myrer ikke langt sør for polarsirkelen. De fuglene som ikke blir igjen i sørstatene i vintermånedene, drar sørover langs den meksikanske kysten og ned til det nordlige Sør-Amerika. Selv om det er tillatt med jakt på fuglen i USA, er det den mest utbredte og tallrike riksearten på kontinentet. Fuglen blir ofte oversett der den smyger seg sjenert og hemmelighetsfullt gjennom sivkanten. Derfor blir fuglen omtrent alltid først oppdaget på sangen, som høres hyppig på våren og tidlig sommer. På grunn av artens trekkrute og utbredelse, er det denne amerikanske riksefuglen som dukker opp oftest på andre siden av Atlanteren. Fuglen er en av bare en håndfull vårobservasjoner i Europa, og de aller fleste observasjonene er på høsten. Fuglen er påtruffet i overkant av tjue ganger på De britiske øyer, samt noen ganger på Azorene og det portugisiske fastlandet. Resten av funnene er tilfeldig plassert rundt i Vest-Europa.

Maskerikse