Jentegruppa

Tur til Hornborgasjön med tranedans og utstillinger

Etter et stille år i 2013 tar aktiviteten seg igjen opp i Jentegruppa til NOF. Vi fikk tilbud om å være med til Hornborgasjön i Sør-Sverige i regi av Viggo Ree, og slo til. Mange er interesserte i flere ting når de drar på tur, og denne turen hadde mange ulike aktiviteter. Fra jentegruppa var det 14 stykker med på turen.

Av Hanne Holthe Munkeby

Publisert 29.05.2014

Jentegruppa til NOF valgte i 2014 å ta den første fugleturen til Hornborgarsjön i Sør-Sverige, sammen med andre fugleinteresserte. Den kjente Hornborgarsjön ligger sørøst for Vänern. Dette regnes som svensk naturs flaggskip og tusener av mennesker fra mange land besøker stedet hver vår for å oppleve de rastende tranene og tranedansen. Fuglene kommer fra Frankrike, Spania, Portugal og Marokko. Den 3. april 2012 rastet 26 500 traner her. Ca 10 000 traner hekker i Norge.

Med buss fra Oslo 4. april kl. 09 satte vi kursen mot Skara. Etter innsjekking på hotellet i Skara reise vi rett til den sørlige delen av sjøen og beundret tranene som hadde møtt tallrike opp med 23 000 individer. Det var et imponerende syn og vi kunne nesten ikke tro at alt dette som rørte på seg var fugler! Opp med kikkert, teleskop og kamera, og vi fikk fuglene enda nærmere innpå oss. På kvelden tok fuglene av for å fly mot en felles overnattingsplass noe lenger nord, og tusener på tusener av fugler lettet mot vårhimmelen. Et helt ubeskrivelig vakkert syn! Det er også mange andre våtmarksfugler i området på denne tida av året, særlig svaner (både sangsvane, knoppsvane og dvergsvane) samt gjess og ender.

Reiseleder på turen var den kjente norske villmarkskunstneren Viggo Ree, en av Norges beste fuglekjennere. Han delte villig av sin omfattende kunnskap om fugler og dyr til alle under hele turen.

Lørdag morgen var vi oppe kl. 05 for å oppleve og se fuglene komme fra overnattingsstedet og til områdene ved sjøen hvor det i løpet av natta var lagt ut korn til tranene. Fuglene kom i små flokker, og selv om sola var litt for sterk til å få de helt gode bildene så ble minnekortene fylt opp likevel.

Utpå dagen dro vi videre med buss til østsiden av sjøen. Her var det fugletårn hvor vi kunne studere og fotografere fuglene uten at de så oss. Det var ganske kaldt å sitte her i timesvis, så det var godt med et par stillongs, to ullgensere, varme ullsokker, fjellsko, lue og skjerf! Kikkert, teleskop og kamera var det mange som hadde på ryggen eller brystet og det ble nok noen bra bilder der utstyret var i orden. På lørdag var det 22 200 traner ved sjøen. Opptellingen gjøres av tre personer som sitter i et eget hus og teller alle småflokkene som kommer inn. Etter hver telling sammenligner de hvor mange de fikk. Ettersom alle må fly gjennom et bestemt område og i små flokker så stemmer som oftest det antallet de kommer til.

Lunsjen tok vi hos en kjent kunstner, Gøran Löfwing, i hans atelier og kunstkafé. Vi fikk en god omvisning rundt om i bygningen med mange flotte kunstverk. Kveldstrekket av fugler fikk vi også med oss på lørdag og vi så hundrevis av sangsvaner, knoppsvaner, grågjess, kanadagjess, store flokker med stokkender, brunnakker og krikkender, stjertender, taffelender, laksender, kvinender, sothøner, toppdykkere, noen svarthalsdykkere, gråstrupedykkere, storskarver og mye annet. Av rovfugl så vi musvåk, glente og sivhauk og en flokk med sju havørner. Av firbeinte dyr så vi bl.a. hjort, rådyr, dåhjort, sørhare, nordhare og grevling.

På turen hjem igjen på søndag var vi innom flere historiske steder, gravfelt, kirker og slusene på Trollhättan. I løpet av de tre dagene turen varte hadde vi fått med oss litt av hvert sammen med både tidligere turdeltakere og mange nye og yngre, og planer ble allerede lagt for neste tur. Lederen av NOFs jentegruppe er Elisabeth Årsnes, en ivrig og flott person som har god erfaring med å organisere disse turene. Turene er en vitaminsprøyte for alle oss som liker oss i naturen og som setter stor pris på alt som lever rundt oss.

Tidligere trampet alle disse fuglene ned bøndenes åkre og spiste opp korn og spirer. Nå selger bøndene kornet (rugen) som blir lagt ut og fuglene holder seg kun til denne plassen. Hoteller, overnattingssteder, spisesteder, forretninger, systembolaget og andre tjener godt på denne løsningen, for turistene er gode kunder i området.

En vellykket tur er over og «batteriene» er fylt opp til sommerens mange, nye naturopplevelser!

Ankomst Hornborgasjön