Organisasjonen:

Andre runde av Fotonøtta i 2023

Tradisjonen tro gikk den første runden av Fotonøtta bra for mange. Det nærmer seg svarfrist for runde 2 – her er det bare å sette seg ned med fugleboka. Lykke til!

Av Bjørn Mo

Publisert 11.08.2023

Slik går du fram

Konkurransen går ut på å artsbestemme fuglene på de to bildene øverst på denne siden. Svarene ser du i neste nummer av Vår Fuglefauna samt senere på vår nettside. Svar sendes til vf@birdlife.no innen 15. august 2023.

Her er oppsummeringen av forrige runde

Runde nr. 1 ble presentert i Vår Fuglefauna nr. 1-2023. Vi gir deg her fasiten for den konkurransen, med begrunnelse for riktig artsbestemmelse.

1 POENG: Fuglen som flyr fra fotografen er relativt stor og kraftig, med lyse bremmer og vatring på fjærene. Dette er nokså klassisk for en rovfugl.

Videre kan man se at fuglen har en:
• Overside med en rent brun grunnfarge
• Vatret stjert
• Vingeunderside der håndsvingfjærene er lyse innerst

Den generelt rent brune fargen, samt vingeundersiden der hånd-svingfjærene har en lys indre del før man kommer til den mørke vingeknoken, er typisk for musvåk (66). Fjellvåk (1) har hvit stjert med mørkt endebånd og kan dermed utelukkes. Fiskeørn (1) har lengre og smalere vinger, er lys på innersiden av vingeknoken og har tydelig hvite flekker på kanten av stjerten. Hos sivhauk (1) er minst halvparten av lengden av håndsvingfjærene svarte i alle drakter. Både myrhauk (1) og tårnfalk (1) ville fremvist en lengre stjert med tydelige og markerte streker. En myrhauk ville også ha fremvist en hvit overgump som er et godt kjennetegn for disse kjerrhaukene. Tegningene på undersiden av vingen passer ikke vandrefalk (1), som har en jevnt farget og vatret en vingeunderside. Myrsnipe er en vadefugl som vil framvise andre proporsjoner, deriblant en kortere og mindre fyldig stjert og en samlet vinge uten «fingre». Musvåk, Strandnesvågen, Sola, Rogaland 5. februar 2023. Foto: Bjørn Mo.

3 POENG: Her havner vi derimot på en mye mindre fugl. De første tingene man kan legge merke til er at fuglen er relativt kraftig til småfugler å være, har en nokså lang stjert, nokså uoversiktlig tegnet overside i brunt, lys øyenbrynstripe og innramming av øredekkerne. Karakterene viser at fuglen er en buskspurv.

Merk følgende tegninger:
• Beige øyenbrynstripe
• En isse i svarte og beige streker
• Brune øredekkere med svart omriss
• Lyst beige flanker med begrensede tegninger
• Kastanjebrune dekkere

De aller fleste kom frem til at det dreier seg om en buskspurv, og veien til lappspurv virker for det store flertallet å være relativt kort. 59 personer svarte korrekt lappspurv. Sivspurv (6) mangler streker i issen og fremstår generelt renere på oversiden, inkludert i nakken. Vierspurv (2) har blant annet en lys flekk i kinnet og rødbrune streker i bryst og flanker. Utseendet på issen utelukker også dvergspurv (1), som har tydelig rødbrun issestripe med mørke kronestriper på begge sider. Gråspurv (2) har ikke issestripe, og mangler den karakteristiske innrammingen av øredekkerne som man finner hos mange buskspurver. Sibirjernspurv (1) har blant annet gul øyenbrynstripe og strupe, samt en ren svart issestripe. Buskskvett (1) er en art med andre proporsjoner enn buskspurvene. For eksempel utelukkes buskskvett av det kraftige hodet og den lange stjerten på den avbildede fuglen. Av konkrete draktkarakterer kan det nevnes at buskskvett har et tilnærmet ustreket bryst i ungfugldrakt. Rugde (1) er en proporsjonalt annen fugl, og av kjennetegn er blant annet toppen av hodet tverrbåndet. Lappspurv, Reve, Klepp, Rogaland 21. oktober 2022. Foto: Bjørn Mo.

Av 56 deltakere som svarte rett på begge nøttene, ble Tord Joar Nilssen, Sandnes trukket ut som vinner. Han er den heldige vinner av et gavekort fra Natur og Fritid AS.

Denne konkurransen ble opprinnelig publisert i Vår Fuglefauna 2-2023. I vedlagte PDF finner du litt mer informasjon, bl.a. om konkurranseregler og premier.

1-poeng Vår Fuglefauna 2-2023