Forsiden
Du er her: Forsiden > Fuglekunnskap

Fuglekunnskap

Siste nytt

svartbakMåker i byene er kommet for å bli (01.08.2020)

Beskrivelsene fra noen av byene våre er som tatt ut av en Hollywood-film: Angrepene kommer uventet og raskt, og fienden må tilintetgjøres. Skildringene er voldsomme, nesten utenomjordiske. Hver sommer fråder media i beskrivelsene av «måkeplagene».

EinersangerEinersanger – ny art for Norge (29.07.2020)

En einersanger hang i fangstnettene ved Jomfruland fuglestasjon den 8. juni 2020. Identiteten til fuglen ble diskutert på sosiale medier, og ikke alle slo seg til ro der og da med artsbestemmelsen. Nå har svarene på DNA-analysen kommet, og feier all tvil til side: Fuglen var en einersanger, og er det første funnet av arten i Norge!

VaktelHar fuglene noen framtid i jordbrukslandskapet? (29.05.2020)

Siden årtusenskiftet har vi mistet godt over en tredjedel av alle fugler i kulturlandskapet i Norge. Bakkehekkende arter, som vipe, storspove og sanglerke, er blant de som sliter mest. Er det mulig å snu denne trenden, og samtidig drive et moderne og produktivt jordbruk?

SvartstrupeSterk vårforekomst av svartstrupe (15.04.2020)

Denne våren har svartstruper blitt funnet i rekordantall i Sør-Norge. Allerede tidlig i mars kunne vi skimte konturene av den kanskje mest omfattende vårforekomsten av arten noensinne i Norge. Minst 380 individer ble registrert fram til 9. april 2020.

KortnebbgåsNå er det tid for å se etter gås! (01.04.2020)

I skrivende stund får NOF-kontoret mange henvendelser fra publikum som ser gjess på trekk mot nord. Og de få som er på kontoret får sett trekkende gjess foran vinduene når noen av flokkene trekker langs Trondheimsfjorden. Nå i månedsskiftet mars-april er det stort sett kortnebbgås og grågås som er på trekk.

LinerleTrekkfuglene returnerer: Hvordan ser du linerla første gang i år? (20.03.2020)

Mange trekkfugler har en spesiell plass i bevisstheten vår. Når april nærmer seg er det en svart, hvit og grå fugl som ofte besøker tankene. Og plutselig sitter den der, linerla. Da kan det være morsomt å legge merke til ikke bare når og hvor, men også hvordan.

Nyhetsarkiv