Organisasjonen:

Andre runde av Fotonøtta i 2022

Første runde av Fotonøtta var som vanlig nokså lett. De aller fleste svarte korrekt på begge nøttene! Med 105 svar var det en gledelig god deltakelse. Av disse står 91 igjen med full pott etter den første runden. Da er det klart for runde 2 – her er det bare å sette seg ned med fugleboka. Lykke til!

Av Bjørn Mo

Publisert 10.08.2022

Slik gjør du

Konkurransen går ut på å artsbestemme fuglene på de to øverste bildene på denne siden. Svarene ser du i neste nummer av Vår Fuglefauna samt senere på vår nettside. Svar sendes til vf@birdlife.no innen 15. august 2022.

Her er oppsummeringen av forrige runde

Runde nr. 1 ble presentert i Vår Fuglefauna nr. 1-2022 i mars i år. Vi gir deg her fasiten for den konkurransen, med begrunnelse for riktig artsbestemmelse.

1 POENG: Få proporsjoner til fuglen er synlige, og trolig er bakkroppen med stjert det som vises tydeligst. Dersom man biter seg merke i tegninger, er det nok særlig stjert og overgump som røper art. Tegninger i stjert og overgump er nemlig et godt kjennetegn på den riktige arten i flukt.

Fuglen i snøen viser:
• Tofarget stjert, som er hvit innerst og svart ytterst
• Svart felt i overgump og hvitt felt langt oppover ryggen
• To hvite felt i vingen
• Man kan også ane et rødoransje bein

Hele 99 deltakere svarte korrekt steinvender på denne nøtta. Rødstilk (1) har ikke svart endebånd på stjert. Snøspurv (1) har hvite stjertsider og mangler i alle drakter et hvitt vingebånd som går ut mot vingetuppen. Flaggspett (1) mangler hvitt i overgump og grågås (1) mangler hvitt i ryggen. Due (1) og rype (1) er ikke artsspesifikt og ville ikke gitt poeng ved rett svar. Alle europeiske duer kan utelukkes på at den avbildede fuglen har vingebånd som går parallelt med vingen. Ringdue har ett bånd, men dette går vertikalt med vingen. Begge norske rypearter har helt hvite håndsving-fjær i både sommer- og vinterdrakt. Steinvender, Tananger havn, Sola, Rogaland 20. januar 2022. Foto: Bjørn Mo.

3 POENG: Et bilde hvor man har mye å gå etter. I tillegg blir artsbestemmelsen lettere når fuglen er i et furutre i vinterkledde omgivelser.

På bildet ser man blant annet:
• Kraftige, hårete bein
• Mørk, lang stjert med hvite bremmer på stjertdekkerne
• Grå rygg
• Brune vinger med hvite bremmer på armsvingfjærene
• Store hvite flekker i flankene

Ved å se på proporsjoner er det relativt tydelig at fuglen er en skogshønsefugl. Kombinert med karakterer nevnt i punktene blir storfugl (93) den riktige arten. Jerpe (4) har mer kastanjebrune fjær i drakten, særlig i undergump og flanker. Videre mangler jerpe lange stjertdekkere med lyse bremmer. Heller ikke orrfugl (2) har slike lyse bremmer, i tillegg til at denne arten har helt hvit undergump. Rakkelhane (2) har en gjennomgående dyp mørk blåfarge i drakten og er i sin helhet mye mer ensfarget enn den avbildede fuglen. Rakkelhaner har også mindre hvitt i flankene. Rype (1) er ikke artsspesifikt og ville, som tidligere nevnt, ikke gitt poeng ved rett svar. Begge rypeartene i Norge kan utelukkes på at disse har hvite håndsvingfjær i både sommer- og vinterdrakt. Hønsehauk (1) kan utelukkes på samtlige kjennetegn nevnt i punktene. Storfugl, Tonstad, Sirdal, Agder 9. januar 2022. Foto: Bjørn Mo.

Av 91 deltakere som svarte rett på begge nøtter ble Erlen Landsverk, Nordagutu trukket ut som vinner. Han er den heldige vinner av et gavekort fra Natur og Fritid AS.

Denne konkurransen ble opprinnelig publisert i Vår Fuglefauna 2-2022. I vedlagte PDF finner du litt mer informasjon, bl.a. om konkurranseregler og premier.

1-poeng Vår Fuglefauna 2-2022