Forsiden
Du er her: Forsiden > Organisasjonen

Organisasjonen

Siste nytt

NOF logoDine forslag er ønsket: Hvem bør få NOFs priser for 2021? (17.06.2021)

Hvem bør bli Årets Fossekall, og hvem bør få Fuglevernprisen i 2021? Prisene skal deles ut på NOFs årsmøte 9. oktober, og vi ber deg som har forslag til kandidater om å sende dette inn til NOF før 1. september. NOF ønsker å hedre de som gjør en særskilt innsats for foreningen og fuglevernet!

Den store ArtsjaktenDen store Artsjakten 2021 (27.05.2021)

Den store artsjakten er en årlig nasjonal dugnad hvor det er om å gjøre å finne flest plante-, dyre- og sopparter i løpet av ett døgn. Lørdag 5. juni skal vi mobilisere alle som kan krype og gå til å finne så mange plante-, dyre- og sopparter som mulig. Blir du med?

NOF logoÅrets Fossekall og Fuglevernprisen: Her er vinnerne for 2020! (20.05.2021)

NOF har delt ut prisene for Årets Fossekall 2020 og Fuglevernprisen 2020. Normalt bruker vi årsmøtene til prisutdeling, men korona-situasjonen gjorde det vanskelig i fjor. Helge Grønlien får tildelt Fuglevernprisen 2020, og Ivar Sleveland er Årets Fossekall 2020. To verdige vinnere!

DvergspurvFørste runde av Fotonøtta i 2021 (28.04.2021)

Ekstrarunder ble som vanlig nødvendig for å kåre en sammenlagtvinner av Fotonøtta i 2020. Frode Falkenberg gjentok bragden fra 2019 ved å vinne sammenlagt etter å ha avgitt kun korrekte svar i ekstrarunden. Alle står imidlertid likt på startstreken for Fotonøtta 2021 – lykke til med årets konkurranse!

BrunhodespurvFire nye arter på norgeslisten (13.04.2021)

NSKF avholdt sitt årlige møte helgen 9.–11. april. En rekke rapporter på funn fra 2020 ble vurdert, i tillegg til revurderinger av mange eldre funn. I løpet av helgen ble til sammen fire nye arter godkjent i kategori A, dvs. antatt spontant forekommende i Norge.

SivhøneStabil bestand av sivhøne i Oslo og Akershus (12.04.2021)

Mer enn en fjerdedel av Norges sivhønebestand befinner seg i Oslo og Akershus. Nye registreringer viser at kunstige dammer er viktige leveområder for arten. Til tross for bestandsnedgang i våtmarker hvor sivhøna tidligere var tallrik, holder bestanden seg stabil på grunn av ny-etableringer på andre lokaliteter.

Nyhetsarkiv