BirdLife Oslo & Akershus
Seier for kystfuglene
Solbukta i Frogn kommune har flere registrerte fuglearter enn på noen annen lokalitet i kommunen. Totallisten når opp til 148 arter, hvorav rundt en tredjedel er arter som mer eller mindre er knyttet til kyst og våtmark. Områdets naturverdier har imidlertid i en årrekke vært truet av utvidelse av en båtbrygge. Til nå. Her kommer et resymé av vår lange kamp.
Av Håkan Billing, leder i BirdLife Oslo og Akershus
Publisert 16.07.2024
I vårt høringssvar til kommunedelplan for Nordre Frogn i 2016 opplyste vi om viktigheten av å sikre naturverdiene i Solbukta. Området har våtmark, en bekk og takrørskog, og er det eneste sivområdet på denne siden av kysten i Bunnefjorden i Akershus. Midt i bukta ligger en 60 meter lang flytebrygge.
Gruntvannsområder er viktige og verdifulle naturarealer, men er i indre Oslofjord under konstant press fra utbyggere. Solbukta er intet unntak. Høsten 2017 fikk vi opplyst at Solbukta Båtforening planla å utvide brygga med 30 meter, altså 50 prosent økning. Tiltaket vil nærmest dele bukta i to, gi vesentlig mer båttrafikk og annen ferdsel, og dermed påvirke vannfugl som har tilhold i bukta negativt. Isolert sett kan det oppfattes som en fillesak, men føyer seg inn i et mønster med ønsker om stadig flere og lengre brygger.
Vi sendte derfor en bekymringsmelding til kommunen 19. oktober 2017, og la ved et skriv av BirdLife Norges rådgiver, Jan Erik Røer, om Verdifulle fugle- og naturområder og lokalisering av båthavner på Nesoddlandet, indre Oslofjord med Bunnefjorden.
Den 27.01.2020 søkte båtforeningen om å få utvide brygga. Nok en gang sendte vi brev til kommunen, og viste til rikspolitiske retningslinjer (RPR) for Oslofjorden. RPR har strenge bestemmelser for tiltak i 100-metersbeltet langs strandsonen. Også plan- og bygningsloven har et generelt byggeforbud i 100-metersbeltet mot sjø, hvor det skal tas særlig hensyn til naturmiljø, kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser.
Frogn kommune ga likevel dispensasjon, og tillot utvidelse av brygga. I desember 2020 klaget vi på dispensasjonsvedtaket, og oppfordret kommunen til å omgjøre vedtaket, med henvisning til naturmangfoldlovens § 6 (aktsomhetsplikt), § 8 (kunnskapsgrunnlag), § 9 (føre var-prinsippet) og § 10 (samlet belastning). Kommunen tok ikke klagen til følge, og saken ble videresendt til Statsforvalteren i Oslo og Viken. Også en grunneier, som var sterkt imot tiltaket, klaget på vedtaket. Selv rådmannen i Frogn kommune mente at søknaden burde vært avvist.
Statsforvalteren ga oss medhold i klagen, men på annet grunnlag: Dispensasjonen var i strid med kommuneplanen, som krever at tiltaket må være hjemlet i godkjent reguleringsplan. Men båtforeningen ville ikke gi seg så lett, og sendte brev til SF 19.05.2021 hvor de begjærte omgjøring av avslaget. Vi fikk anledning til å uttale oss, noe vi gjorde i et langt og detaljert skriv.
Bunnefjorden har få gruntvannsområder preget av stort biologisk mangfold. De fleste av disse områdene er nedbygget med båtbrygger og andre anlegg. I mars 2021 leverte vi derfor et forslag om vern av Solbukta. Med det poengterer vi hvor verdifullt området er, og hvor uheldig det vil være å bygge ned Solbukta ytterligere.
Saken var likevel langt fra over. Solbukta Båtforening sendte 20.11.2022 på ny en søknad om utvidelse av brygga. Igjen sendte vi grundige kommentarer til Frogn kommune, denne gang fikk vi også med Naturvernforbundet i Follo-Moss og Frogn friluftsforum på laget. Båtforeningen viste i sin søknad til en bestilt Sweco-rapport hvor fuglelivet ble «kartlagt» ved to besøk om høsten. Denne rapporten har fått total slakt av oss, og nok en gang ba vi kommunen om å utarbeide en verneplan for Solbukta.
Til tross for våre grundige innspill, ga Frogn kommune nok en gang dispensasjon til Solbukta Båtforening om å utvide brygga med 30 meter, 28.06.2023. Kommunen skriver i dispensasjonen at byggeforbudet (§ 1–8) ikke gjelder i sjøen, men på landsiden fra strandkanten. Igjen utarbeidet vi en klage på kommunens vedtak, hvor vi hevder at fordi brygga har feste på land er det omsøkte tiltaket omfattet av byggeforbudet i strandsonen.
Vi viste også til NIVAs rapport 7815-2023 på oppdrag av Miljødirektoratet: Areal dekket av flytebrygger og utfyllinger i indre Oslofjord. Rapporten er en oppfølging av regjeringens tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord. Ifølge forfatterne har litt over to kvadratkilometer (2,04 km²) med gruntvannsareal gått tapt til flytende og faste brygger og utfyllinger siden 1950-tallet. Sluttkonklusjonen i rapporter sier: Det anbefales at det så raskt som mulig settes en stopp for ytterligere tap av bunnarealer grunnere enn 10 m i Oslofjorden innenfor Filtvedt. Det anbefales at gruntvannsarealet som til nå ikke er gått tapt i Oslofjorden må vernes. Dette gjør det enda viktigere å unngå nye/utvidete inngrep i områder som Solbukta i Frogn. Men ikke heller denne gang ble vår klage tatt til følge, og saken havnet derfor nok en gang hos Statsforvalteren.
Etter et par kortere kommunikasjonsrunder, kom svaret fra Statsforvalteren 04.07.2024, i et 13 sider langt vedtak med sluttkonklusjonen: Statsforvalteren endrer kommunens vedtak av 28.06.2023 og avslår søknad til utvidelse av brygge om omsøkte dispensasjoner. Klagene har ført frem. Vedtaket er endelig. Dere kan ikke klage på vedtaket, jf. forvaltningsloven § 28 tredje ledd. Et for oss prinsipielt og verdifullt vedtak i vårt videre arbeid med lignende saker langs kysten.
Seier for kystfuglene. Seier for vårt arbeid med å bevare naturen og våre ville fuglers livsgrunnlag. Tid for velfortjent sjampanje.
Hovedpersoner som har jobbet hardt og iherdig med denne årelange saken: Håkan Biling, leder i BirdLife Oslo og Akershus; Jan Olav Nybo, naturvernkontakt i BirdLife Oslo og Akershus; Ivar Ruud Eide, leder i BirdLife Drøbak-Frogn lokallag.
Vedtak i klagesak – Statsforvaliteren avslår søknad om utvidelse av brygge i Solbukta, Frogn kommune