Organisasjonen:

Fjerde runde av Fotonøtta i 2022

Fjerde runde av Fotonøtta er alltid spennende. Konkurransen begynner å tilspisse seg, og runden avgjør om vi får en sammenlagtvinner eller om det blir ekstrarunder også ved denne korsvei. Mange har klart seg godt så langt i 2022, og vi ønsker alle deltakere lykke til med vinterens to nøtter.

Av Bjørn Mo

Publisert 10.01.2023

Slik gjør du

Konkurransen går ut på å artsbestemme fuglene på de to øverste bildene på denne siden. Svarene ser du i neste nummer av Vår Fuglefauna og senere på vår nettside. Svar sendes til vf@birdlife.no innen 1. februar 2023.

Her er oppsummeringen av forrige runde

Runde nr. 3 ble presentert i Vår Fuglefauna nr. 3-2022 i september i fjor. Vi gir deg her fasiten for den konkurransen, med begrunnelse for riktig artsbestemmelse.

1 POENG: Fuglen dykker, og det er en relativt liten andel av fuglen som vises. Tegningene på dekkerne i vingen er derimot karakteristisk, særlig dersom man forstår at det er en ungfugl.

Den dykkende fuglen viser:
• Lyst felt i vingen med mørke flekker
• Lysegrå flanker
• Mørk rygg

Også hos ungfugler er det lyse feltet i vingen relativt umiskjennelig hos teist (46), som er det riktige svaret. Både storlom (5) og islom (3) har også et flekket eller rutemønstret lyst felt som er synlig når fuglen ligger på vannet. Men dersom ser dette er det verdt å merke seg at strekene som dannes hos disse lommene går loddrett, mens strekene hos den avbildede teisten går vannrett. Kvinand (2) har kun et lite lyst vingespeil, og verken smålom (1) eller skogsnipe (1) har et hvitt felt på oversiden. Siland (1) har et stort hvitt vingefelt uten finere flekker eller streker. Videre er den delen av flanken som er synlig på bildet mørk brunt, nærmest helsvart hos siland. Teist, Skeie, Klepp, Rogaland 2. august 2022. Foto: Bjørn Mo.

3 POENG: En bærspisende trost er ikke uvanlig å se, men enkelte arter er vanligere enn andre. Proporsjonene, med lang stjert, er blant det som viser at fuglen er en trost. Til tross for at dette ikke er arten de fleste ser oftest, var det mange som svarte rett også på denne nøtta.

Fuglen som flakser med bær av bergflette på alle kanter viser:
• Svart stjert
• Noe lysere overgump med fine lyse bremmer
• Lyse håndsvingfjær

En armhule der fjærene har et mørkt senter og bred lys kant.Både lyse bremmer i overgump, lyse håndsvingfjær og tegninger i armhulen utelukker svarttrost (4). Da står man igjen med ringtrost (46) som rett art. Gråtrost (2) har svart stjert og lysgrå overgump. Måltrost (2) har ensfarget stjert og overgump i brunt. Stær (2) kan blant annet utelukkes på en kortere stjert. Gjøk (1) har i motsetning en betydelig lengre stjert enn den avbildede fuglen. Kaie (1) er helmørk uten lysere håndsvingfjær og vingeunderside. Storfugl (tiur) (1) er svært annerledes. Ringtrost, Regestranden, Sola, Rogaland, 24. april 2022. Foto: Bjørn Mo.

Av 41 deltakere som svarte rett på begge nøttene, ble Stian Landsverk, Akkerhaugen trukket ut som vinner. Han får et gavekort fra Natur og Fritid AS.

Denne konkurransen ble opprinnelig publisert i Vår Fuglefauna 4-2022. Der finner du litt mer informasjon, bl.a. om konkurranseregler og premier.

1-poeng Vår Fuglefauna 4-2022