BirdLife Aust-Agder

God påske!

Nye vårtegn viser seg hver dag i form av hestehov, rakler på hasseltrær og gule plener som smyger seg fram fra under snøen. For en fuglekikker har likevel våren vart ei stund - helt siden grågås, sanglerker og viper kom dryssende over oss allerede i februar. Det er likevel nå det tar av med med varmere dager og netter, og kanskje med en god trekkvind fra sør! Alt ligger til rette for ei god og fuglerik påske!

Av Helge Venaas

Publisert 22.03.2021

Det er ei herlig tid vi har foran oss. Det blir kanskje ikke de lange reisene og sammenkomster slik noen kunne ønsket seg denne påska heller, men da må man nyte det man tross alt har. Og hva har vi? Jo, vi har hagestell, kaffi i solveggen og turer i våre vakre nærområder. Og vi har fuglene! Rødstrupene og gjerdesmettene startet vårkonserten for lenge siden, og nå er det svarttrosten som stemmer i. I isfrie fjorder og sund hiver også hettemåka seg med i koret. På fuglebrett i hele fylket forsyner blåmeiser, flaggspett, gulspurv og mange andre seg grådig av buffeten før serveringa stenger for sesongen. Noen er likevel så glad i å se fuglene på brettet at de holder helårsåpent, og det er ingen dum idé, for man blir lykkelig å se på fugl. Det har forskere funnet ut, selv om de kanskje kunne spart seg arbeidet og heller bare spurt oss!

Men altså: Dette er tida for å se ut og opp og ta inn over seg sesongens gleder! I løpet av de neste ukene kommer det for eksempel til å dukke opp trost overalt, og du vil kunne se ringtrost, rødvingetrost, duetrost, gråtrost på bare åkre og enger. Plutselig sitter det også en måltrost nærmest i hver tretopp du kan se! Svarttrosten skal ikke føle seg ensom! Og alle disse opplevelsen kan du drikke kakao og spise appelsiner til, om du sitter ved kjøkkenbordet og ser ut på fuglebrettet eller lener ryggen mot en varm bergvegg ute i det fri!

Vi i styret i Norsk ornitologisk forening avd. Aust-Agder ønsker alle en god og fuglerik påske!

Tjeld