BirdLife Aust-Agder

Spennende artsjakt på Tromøya!

Lørdag 5. juni inviterte Aust-Agder sopp og nyttevekstforening til tur for å bidra i den store artsjaktenen, en årlig nasjonal dugnad hvor det er om å gjøre å finne flest plante-, dyre- og sopparter i løpet av ett døgn. Initiativtaker Anne Huvestad hadde også invitert med Roar Linjord fra Agder botaniske forening og Helge Venaas fra NOF avd. Aust-Agder. Det ble en flott og lærerrik dag med 173 registrerte arter!

Av Helge Venaas

Publisert 09.06.2021

Sommersola skinte over Tromøya da artsjegerne samlet seg ved Gjerstad gård for å ta turen inn til Gjerstadvannet. Området er svært variert med bl.a. forskjellige skogtyper, kulturlandskap, våtmark og ferskvann, og Roar Linjord hadde allerede ei lang liste med planter klar før de siste ankom og følget la i vei. Over oss sveipet låve- og taksvaler, og stæren hadde unger som allerede satt på gjerdene rundt oss.

Innover skogsveien og stiene ble det observert, diskutert og informert, og for en naturinteressert fuglevenn var det utrolig spennende å høre om alle plantene og småkrypene vi møtte på veien. Ryllik, skjermsveve, prestekrage, mattesveve, vårpengeurt, småsmelle og sommereik ble notert til akkompagnement av hagesangere og møllere. Måltrosten hadde funnet en fin reirplass i et lite juletrefelt. På en flishaug ved en eng hadde Anne Huvestad tidligere observert noen gamle sopp, og selv om noen gressbreiteger, en hagemaskebie, småjordbie og toprikket torngresshoppe, og mye annet, holdt tempoet nede, kom vi fram til slutt. På en råtnende østerssopp fikk undertegnede oppleve enda en ny art, en flott, svart bille med tydelige gule tegninger på ryggen - en diaperis boleti.

Håv, kamera og alle sansene var hele tiden i bruk. Fuglene sang, instektene summet og plantene ventet tålmodig på oss. Vi møtte også lokale bønder på veien. De hadde benket seg ved et stikryss ved Gjerstadvannet for å markere bøndenes bidrag til å opprettholde biomangfoldet gjennom en variert drift og opprettholdelse av kulturlandskap. Etter å ha utvekslet historier og kunnkap fortsatte sopp- og nyttevektsgjengen - det var en solfylt odde som lokket for en rast og oppsummering. En furusmeller, et knoppsvanepar, en litt uventet strandvortemelkplante og to fagerblåvannymfer var bare noe av det som omga oss der vi satt. Og noen badet i det deilige været.

På tilbaketuren kunne vi ikke høre rørsangeren i sivet lenger. Den ladet kanskje opp til kvelden? Uansett var den registrert sammen med, foreløpig, 172 andre arter. Kanskje finner vi noe mer på bildene etterhvert? Takk til sopp og nyttevektsforeningen for et flott initiativ. Vi ser fram til neste års tur!

Firflekkbredlibelle