BirdLife Telemark

Tårnugle – ny art for Jomfruland fuglestasjon

Tårnugle. Bare navnet får nakkehårene til å reise seg, selv på erfarne feltornitologer, for dette er en etterlengtet art å oppleve. Få har sett den i Norge, men kvelden den 2. november ble ei tårnugle fanget og ringmerket på Jomfruland fuglestasjon. Vi tok en prat med vår faste ansatte på fuglestasjonen, Ola Nordsteien, for å høre hvordan dette gikk til.

Av BirdLife Telemark

Publisert 06.11.2022

«Klokka var like før 22 på onsdag kveld, 2. november. Jeg gikk min faste nettrunde når vi lokker på ugler om kvelden (med kunstig lyd via bilstereo), og i nettgata «Rydningen» hang det 2 perleugler i nettet. For øvrig nr. 55 og 56 for sesongen, noe som er nest beste resultat for stasjonen gjennom alle tider.

På vei tilbake gikk jeg så innom «Plommehagen», hvor vi faktisk har spilt lyden til tårnugle regelmessig i de siste 3 ukene. Jeg hadde igjen 30 meter til nettet, og så ganske tidlig at det hang ei ugle der, men jeg så ikke hvilken. Tankene streifet innom både perleugle og kattugle, men det stemte ikke helt. Når jeg hadde igjen bare få meter innså jeg plutselig at det faktisk var ei lys levende tårnugle! Opplevelsen var helt uvirkelig. Mye følelser trengte seg på. Høy puls, skjelving … Tankene raste gjennom hodet. Den var relativt lett å få ut av nettet, og gjorde ikke motstand. Ugla ble så ringmerket og fotografert, før den fikk friheten igjen.

Det som var ekstra artig denne kvelden, var at 8. trinn ved Steinerskolen i Vestfold på Nøtterøy bodde på DNT sine bygg her på Øytangen. Det måtte bli en «påtvungen» visning av tårnugla, og de var ikke tunge å be. Nå fenget nok også perleugle de interesserte ungene, men det var tydelig at tårnugle var ekstra stas. Alt i alt var det 23 barn og 5 voksne som fikk sett ugla, før den fløy ut i nattemørket igjen.

Funnet utgjør både det første for fuglestasjonen, og for Telemark. Fuglen var en 1K, altså en ungfugl i sitt første kalenderår. Arten ble også registrert for første gang på Store Færder Ornitologiske Stasjon i Vestfold i midten av oktober, og det spekuleres i om det kan være snakk om en og samme fugl. Falsterbo Fågelstation i Sverige ringmerket også en tårnugle i oktober, og det var kun deres andre ringmerket gjennom tidene. Så kanskje har det vært en liten trend akkurat denne høsten? Tårnugle hekker nærmest oss i Danmark og Storbritannia, og i Norge foreligger det omkring 30 funn totalt.

Tårnugle