BirdLife Finnmark

Ringmerkerens hjørne presenterer fuglekongen

I «ringmerkerens hjørne» presenterer vi både aktive ringmerkere i Finnmark samt noen av de spennende artene de vil vise oss. Vi har allerede presentert familien Goodgame fra Østerbotn i Porsanger. Ringmerker Nigel Goodgame hadde en interessant og uventet start på ringmerkingen sin den 10. oktober i år, da han fanget en fuglekonge i Østerbotn.

Av Dag Gjerstad, Hildegunn og Thor-Arthur Didriksen

Publisert 22.10.2018

Fuglekongen (Regulus regulus) er Norges og Europas minste fugl, og tilhører sangerfamilien. Det vitenskapelige navnet regulus betyr faktisk "liten konge". Fuglekongens engelske navn er goldcrest (crest for topp/kam på hodet). Det er den gule eller rødgule kronen kantet med svart som har gitt den kongenavnet her i Norge. Fuglekongen har forøvrig en lys grågul underside, olivengrønn rygg og to hvite tverrbånd på vingen.

Det eksemplaret som Nigel merket veide ikke mer enn 5,6 gram. Det var forøvrig en 1K hunnfugl, med et vingemål på 52 mm. Dette er den tredje fuglekongen som er ringmerket i Finnmark, de to foregående ble merket i henholdsvis 1996 og 2016. Nigel melder ellers om at det var sørøstlige vinder de siste 24 timene før fangsten, og at fuglekongen kan ha blitt tatt med vinden og blåst fra Sør-Norge, Sverige eller Finland.

Fuglekongen er en av de vanligste artene for sørnorske ringmerkere, som kan oppnå store ringmerkingstall basert på fugler fra Øst-Europa som passerer vår sørlige landsdel på vei sørover. Fuglekongen er vanlig i hele Sør-Norge i forbindelse med barskog, men nordover blir den mer uvanlig.

I Finnmark er fuglekongen en uvanlig art som opptrer uregelmessig og spredt, og det vekker oppsikt hver gang den ligger i mistnettet eller synger i et plantefelt i nærheten.

Fuglekongen lever nesen utelukkende av insekter, larver og pupper som den finner mellom nålene i bartrær. Unntaksvis kan den spise noe frø, spesielt gjelder det de fuglekongene som velger å overvintre (neppe her i Finnmark). Det hender ofte at fuglekonger kan følge meiseflokkene på deres ferd gjennom skogen, og derfor kan de også bli observert rundt foringsplasser sammen med meiseflokker.

Og som alle ringmerkere vet; fuglekongen er en veldig ømfintlig liten fugl som må behandles forsiktig, nesten som fineste porselen, for det er ikke store karen som skal ut på langtur.

Gjennom å søke opp fuglekongen (goldcrest) på nettsiden www.xeno-canto.org så kommer du inn på en internasjonal nettside som viser både sang, samt utbredelseskart i hele verden for arten.

Du kan forøvrig lese mer om fuglekongen på linken nedenfor.

Fuglekonge